tiistai 1. helmikuuta 2011

Perustyökalut, osa kaksi: Työntö/veto (push/pull)

Työntö/veto -työkalu on niin tärkeä, että päätin omistaa kokonaisen merkinnän pelkästään sille. Kyseisen työkaluna avulla kaksiulotteisista pinnoista, joita viime merkinnässä opettelimme tekemään, tehdään kolmiulotteisia kappaleita.

Lähestytään asiaa pienen harjoituksen avulla. Avaa Sketchup ja kääntele/pyörittele ja zoomaa kuvaa niin, että löydät hyvän kuvakulman, josta piirtää. Ensin voit toki halutessasi poistaa mallihenkilön. Ellet tiedä, miten se tehdään katso tämän blogin kolmas merkintä.

Piirrä sitten kaksi suorakulmiota ja yksi ympyrä. Kappaleiden koolla ei ole tässä merkitystä, mutta tee niistä sen verran suurikokoisia, että niiden käsittely on helppoa.












Ota sitten käyttöön työntö/veto -työkalu. Käytetään sitä ensin toiseen suorakulmioon. Klikkaa suorakulmiota, vedä hiirellä vähän ylöspäin ja klikkaa. Huomaat, että kaksiulotteisesta tason kuviosta, jossa oli neljä viivaa ja yksi pinta, on syntynyt kolmiulotteinen kappale, laatikko, jossa on 12 viivaa ja kuusi pintaa.













Tutkitaan tätä laatikkoa vähän tarkemmin ja harjoitellaan siinä samalla valintatyökalun käyttöä. Ota siis käyttöön valintatyökalu. Valintatyökalua käytetään nimensä mukaisesti pintojen ja viivojen valitsemiseen. Valitseminen tapahtuu yksinkertaisesti vain klikkaamalla valittavaa kohdetta. Kokeile valita kappaleissa olevia viivoja ja pintoja. Huomaat, että kun kohde on valittuna, se muuttuu siniseksi.

 Valitse jokin äsken tekemämme laatikon pinnoista ja paina delete. Pinta häviää, jolloin pääsemme tarkastelemaan laatikon sisäosia.

















Huomaamme, että kyseessä ei ole yhtenäinen kappale, vaan todellakin laatikko, joka on tyhjä sisältä. Palautetaan nyt poistamamme pinta takaisin käyttämällä näppäinyhdistelmää Ctrl+Z. Tämä näppäinyhdistelmä on hyvä muistaa, koska sillä voi peruuttaa kaiken, mitä Sketchupissa teemme.

 Valitaan nyt uudelleen työntö/veto -työkalu ja muokataan laatikkoa vähän lisää. Työkalua voi käyttää kaikkiin suoriin pintoihin. Voit siis muokata tekemäsi laatikon korkeutta, pituutta ja leveyttä sitä käyttämällä. Työkalu toimii molempiin suuntiin, sillä voi siis myös pienentää kappaleita. Kokeile muokata laatikon kokoa useista suunnista.





















Kun laatikko on haluamasi muotoinen, siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Ota käyttöön kynätyökalu, ja piirrä viiva laatikon päälle yhden reunan keskikohdasta vastakkaisen reunan keskikohtaan. Löydät keskikohdat helposti vain viemällä kynän lähelle viivan keskikohtaa, jolloin kynäsi siirtyy automaattisesti juuri keskikohtaan.





















Jos kokeilet nyt valita valintatyökalulla pinnan puolikkaita, huomaat, että pinta on jakautunut kahteen osaan. Ota nyt työntö/veto -työkalu takaisin käyttöön, ja nosta laatikon toista puolikasta ylöspäin.





















Tällä tavoin voidaan saada aikaan monipuolisempia kappaleita. Seuraavaksi teemme toisestakin suorakulmiosta kolmiulotteisen. Opettelemme keinon, jolla kappaleista saadaan täsmälleen samankorkuisia, -levyisiä jne. Klikkaa suorakulmiota, vie hiiri äsken tekemämme kappaleen alemman osan päälle ja klikkaa. Kun viet hiirtä määrättyyn paikkaan, kappaleesta, jota muokkaat, lähtee viiva paikkaan jossa hiiri on. Kun klikkaat uudelleen, kappaleesta on tullut täsmälleen yhtä korkea kuin ensimmäisen kappaleen alempi taso. Tätä ominaisuutta käytetään melko usein.





















Seuraavaksi teemme ympyrästä lieriön, joka on jälleen täsmälleen yhtä korkea kuin edellinen kappale. Voisimme jälleen käyttää samaa temppua kuin äsken, mutta nyt se onnistuu helpoiten vain kaksoisklikkaamalla ympyrää (työntö/veto -työkalun ollessa käytössä). Syntyy edelliseen kappaleeseen verrattuna yhtä korkea lieriö. Miksi näin tapahtuu? Kun kaksoisklikataan kappaletta, sitä työnnetään tai vedetään automaattisesti yhtä paljon kuin edellisellä kerralla. Tässä tapauksessa lieriöstä tulee siis yhtä korkea kuin edellisestä laatikosta.



















Samalla tavoin kuin kynällä voidaan tehdä juuri sopivan pituisia viivoja kirjoittamalla haluttu pituus näppäimistöllä, myös työntö/veto -työkalulla voidaan tehdä juuri halutun korkuisia/levyisiä kappaleita. Kokeile tätä piirtämällä uusi suorakulmio ja nostamalla sitä (korkeudella ei väliä). Ennen kuin klikkaat mistään, näppäile haluamasi korkeus esim. 80cm. Laatikosta tulee täsmälleen haluamasi korkuinen.















Opettelemme vielä työntö/veto -työkalun viimeisen ominaisuuden. Piirrä äsken tekemäsi laatikon päälle suorakulmio (paikalla ei väliä). Tee siitä melko suuri.
















Ota sitten käyttöösi työntö/veto ja työnnä uutta suorakulmiota alaspäin aivan laatikon pohjaan saakka. Tämä on helpointa siten, että klikkaat suorakulmion pintaa, viet hiiren laatikon pohjan reunaviivaan ja klikkaat. Laatikon keskelle syntyy reikä.

















Nyt sinulla on hyvät perustiedot työntö/veto -työkalun käytöstä. Seuraavassa postauksessa jatkamme perustyökalujen käytössä eteenpäin, vuorossa ovat ainakin mitta- ja pyyhekumityökalut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti