maanantai 31. tammikuuta 2011

Perustyökalut, osa yksi: Piirtotyökalut (kynä, suorakulmio, ympyrä, kaari)

Tässä postauksessa tutustutaan perusteellisemmin eräisiin Sketchupin tärkeimpiin työkaluihin: piirtotyökaluihin. Kaikki sketchup-mallit perustuvat kahteen perusyksikköön: viivoihin ja pintoihin. Piirtotyökaluilla tuotetaan näitä elementtejä.

1. Kynä (Line)
 Kynätyökalulla tuotetaan siis viivoja. Poiketen kuvankäsittelyohjelmien kynistä, Sketchupin kynä piirtää vain suoraa viivaa. Vapaankäden viivan tuottamiseen on oma työkalunsa, mutta sitä tarvitaan harvemmin.
Kun kynätyökalu on valittuna, viiva tuotetaan siten, että kynä viedään viivan aloituspisteeseen, klikataan kerran, viedään kynä lopetuspisteeseen ja klikataan. Pisteiden välille muodostuu viiva. Voit kokeilla tätä itse. Aloita piirtäminen origosta (akselien leikkauspisteestä) ja piirrä viiva esimerkiksi punaista akselia pitkin. Jos viiva piirretään suoraan akselin päälle, sitä ei näy, mutta se on kuitenkin olemassa. Kokeile nyt viedä kynä äsken piirtämäsi viivan päähän. Huomaat, että kun viet kynän lähelle viivan päätä, ohjelma etsii pään sinulle automaattisesti. Sama tapahtuu, jos viet kynän lähelle viivan keskikohtaa, se etsitään sinulle automaattisesti. Kokeile nyt piirtää viiva edellisen viivan päästä vihreän akselin suuntaisesti. Huomaat, että kun piirrät vihreän akselin suuntaisesti, viiva muuttuu piirtämisvaiheessa vihreäksi. Sama toimii muilla akseleilla. Jos et piirrä minkään akselin suuntaisesti, viiva on musta. Tämä ominaisuus on hyödyllinen kun haluat piirtää akselien suuntaisia viivoja.















Kun olet piirtänyt punaisen ja vihreän akselin suuntaiset viivat, ala piirtää kolmatta viivaa edellisen viivan päätepisteestä punaisen akselin suuntaisesti kiinni vihreään akseliin. Jos olet piirtänyt akselien suuntaisesti, kaikki kulmat ovat 90 asteen kulmia.

















Piirrä vielä neljäs viiva alkupisteeseen eli origoon, niin että tulemme muodostaneeksi nelikulmion. Huomaat, että viivojen rajoittamalle alueelle on muodostunut sketchup-mallien toinen peruselementti, pinta. Pinta muodostuu aina, kun piirrämme viivojen muodostaman, tasossa olevan kuvion.















Olet ehkä huomannut, että kun piirrät viivaa, ohjelmaikkunan oikeassa alakulmassa olevassa laatikossa näytetään koko ajan piirtämäsi viivan pituus. Tämän laatikon avulla voit piirtää juuri niin pitkiä viivoja kuin haluat. Sinulla ei kuitenkaan tarvitse olla äärimmäisen vakaata hiirikättä, vaan voit myös syöttää haluamasi viivan pituuden näppäimistöllä. Voit kokeilla tätä piirtämillä viivan, minkä pituisen tahansa. Kun olet piirtänyt viivan, älä klikkaa mistään, vaan syötä näppäimistöllä haluamasi viivan pituus. Jos olet ohjelman asennusvaiheessa valinnut perusyksiköksi metrin, voit tehdä esim. kaksi metriä pitkän viivan syöttämällä yksinkertaisesti numeron 2. Jos haluat käyttää jotain muuta yksikköä, kirjoita myös se, esim. 80cm. Kun olet syöttänyt pituuden, paina Enter. Viiva muuttuu haluamasi pituiseksi.

2. Suorakulmio (Rectangle)

Tällä työkalulla voit tehdä valmiita suorakulmioita. Valitset ensin paikan johon tulee suorakaiteen yksi kulma. Klikkaa hiirellä, etsi paikka suorakulmion ristikkäiselle kulmalle ja klikkaa. Syntyy valmis suorakulmio. Voit tehdä myös suorakulmioista haluamasi kokoisia: piirrä ensin suorakulmio (koolla ei väliä), kirjoita sitten suorakulmion toinen mitta (esim. leveys), puolipiste (;), toinen mitta ja paina enter (esim. 70cm; 2). Jos käytät valitsemaasi perusyksikköä, ei yksikköä tarvitse kirjoittaa. Suorakulmio korjautuu haluamasi kokoiseksi.

3. Ympyrä (Circle)

Ympyrätyökalun käyttö on helppoa. Valitset ensin ympyrällesi haluamasi keskipisteen, klikkaat hiirellä, vedät ympyrän säteen mittaisen "viivan" ja klikkaat.




















Voit kirjoittaa ympyrällesi haluamasi säteen pituuden. Ympyrä korjautuu haluamasi kokoiseksi.

4. Kaari (Arc)

Kaarityökalulla piirretään kaarevia viivoja. Ensin valitset viivan lähtöpisteen, klikkaat, valitset viivan päätepisteen ja klikkaat. Sen jälkeen liikutat kynää haluamaasi suuntaan ja valitset etäisyyden jolla kaaren uloin osa on alku- ja päätepisteeseen nähden.














Näillä työkaluilla pääset hyvään alkuun Sketchupin käytössä. Seuraavassa postauksessa keskitytään työntö/veto -työkalun käyttöön.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti