keskiviikko 9. helmikuuta 2011

Komponenttien luominen ja sisäkkäistäminen

Edellisessä merkinnässä käytiin läpi ryhmien luomista ja käyttöä. Tänään on siis komponenttien vuoro. Ryhmien ja komponenttien välisiä eroja on käyty läpi viimeistä edellisessä merkinnässä. Komponenttien käyttö on hyvin samanlaista verrattuna ryhmiin. Myös komponentti voidaan valita yhdellä klikkauksella ja sille voidaan avata muokkaustila aivan samalla lailla kuin ryhmillekin.

Opetellaan heti samalla kertaa sekä komponenttien luominen ja niiden asettaminen ryhmien (tai toistensa) sisälle. Mallinnetaan talon katto. Siitä teemme ryhmän, jonka sisälle asetamme komponentin, savupiipun.

Aloitetaan mallihenkilön poistamisella. Aikaa säästääksemme mallinnamme tällä kertaa vain talon katon, emme muita osia talosta. Piirretään siis tasakylkinen kolmio samalla tavalla kuin aiemmissakin merkinnöissä. Leveys voisi olla viisi metriä ja korkeus puolitoista. Piirrä kolmio pystysuuntaan. Vedä sitten kolmiota push/pullilla vaikkapa kuusi metriä.















Tee katosta nyt ryhmä ja avaa sen muokkaustila. Nyt alamme tehdä kattoon savupiippua. Ota kattoon näkymä edestä ja yläviistosta. Piirrä katon toiselta sivulta viivaa ylöspäin (sinisen akselin suuntaisesti) yksi metri.













Piirrä sitten toinen viiva ensimmäisen viivan päästä punaisen akselin suuntaisesti oikealle 40 senttiä.













Piirretään sitten toinen pystyviiva edellisen viivan päästä kiinni katon pintaan. Kun viiva on kiinni katon pinnassa, näkyviin tulee teksti On Face Outside Active.














Yhdistä sitten viivojen päät katon pinnassa niin, että muodostuu pinta.














Voit sitten vetää pintaa joko eteen tai taakse 40 senttiä.


















Piirrä offsetilla piipun päälle vastine, joka jää neljä senttiä reunojen sisäpuolelle.



















Paina piipun keskiosaa push/pullilla alas puolitoista metriä niin, että piipun keskelle tulee reikä.





















Nyt pääsemme tekemään piipusta komponenttia. Kolmoisklikkaa piippua selectillä niin, että se tulee kokonaan valituksi. Ota sitten käyttöön komponentin tekemiseen tarkoitettu työkalu. Se on laajassa työkalupalkissa selectin vieressä. Vaihtoehtoisesti voit myös klikata piippua hiiren oikealla painikkeella ja valita Make Component. Create Component -valintaikkuna avautuu.





















Name-kenttään syötetään komponentin nimi. Kirjoita siihen "savupiippu". Description-kenttään voi halutessaan kirjoittaa komponentille vapaamuotoisen kuvauksen. Tämä on hyödyllinen lähinnä silloin, jos mallineessa on satoja komponentteja, jotka eivät eroa toisistaan paljoa.

Allignment-otsikon alla olevat vaihtoehdot tullaan käymään myöhemmin tarkemmin läpi, mutta voit vaihtaa Glue to -pudotusvalikosta käyttöön vaihtoehdon Any. Tarkista myös, että Replace selection with component -kohdassa on ruksi. Klikkaa sitten Create. Huomaat, että piipun ympärille syntyy samanlainen sininen kehä kuin ryhmienkin silloin kun ne ovat valittuna. Voit nyt ottaa käyttöön moven ja siirrellä komponenttia haluamiisi paikkoihin. Muista, että Ctrl+Z -näppäinyhdistelmällä voit peruuttaa tekemäsi muutokset. Kokeile, myös avata komponentin muokkaustila. Komponenttiin kuulumattomat osat muuttuvat harmaiksi. Nyt avattuna on siis koko ryhmän muokkaustila ja sen sisällä komponentin muokkaustila. Komponentti on siis osa ryhmää. Tätä tarkoittaa komponenttien ja ryhmien sisäkkäistäminen.

Sulje molemmat muokkaustilat ja avaa Window-ikkunan kautta Outliner-valintaikkuna.
















Outlinerissa näkyy nyt ryhmä, sekä sen alla siihen kuuluva komponentti. Voisimme nimetä ryhmän. Klikkaa sitä hiiren oikealla ja valitse Rename. Sitten voit kirjoittaa haluamasi nimen, esimerkiksi "katto". Kun olet valmis, paina enter.

Outlineria emme tällä kertaa tarvitse tämän enempää, joten voit sulkea sen. Avaa sen sijaan samaisesta Window-valikosta Components-valintaikkuna.





















Ikkunassa näkyvät kaikki komponentit, joita mallineessa on käytetty. Nyt siinä näkyvät tekemämme savupiippu sekä Susan. Susan on se mallihenkilö, jonka poistimme alussa. Voit poistaa hänet luettelosta klikkaamalla hakukentän vieressä olevaa nuolipainiketta ja siitä avautuvasta valikosta Purge Unused. Se poistaa luettelosta kaikki komponentit, joita mallineessa ei enää ole.

Paitsi että voit tämän valintaikkunan kautta tarkastella mallineessasi olevia komponentteja, voit myös tehdä niistä kopioita. Klikkaa savupiippua luettelossa ja vie hiiri sitten mallineeseen. Huomaat, että hiirtäsi on lähtenyt seuraamaan kopio tekemästäsi savupiipusta. Klikkaamalla voit sijoittaa kopion haluamaasi paikkaan mallineessa. Jos et haluakaan tehdä kopiota, paina Esc-näppäintä. Huomaat, että komponentti myötäilee mallineen muotoja. Jos sijoitat kopion katon kaltevalle pinnalle, savupiippu kääntyy vinoon.


















Voit nyt toki siirrellä piippua moven avulla haluamaasi paikkaan, mutta piipun kääntäminen suoraan ei tässä blogissa opetelluilla työkaluilla vielä onnistu. Työkalu tähän tullaan kuitenkin opettelemaan lähiaikoina.

Components-valintaikkunan kautta päästään myös Googlen 3d-varastoon, mutta se on niin laaja aihe, että tulen julkaisemaan siitä ihan oman merkinnän.

Seuraavassa merkinnässä jatketaan vielä komponenttien parissa. Keskitymme siinä komponenttien kopio-ominaisuuksiin. Sen jälkeen käymme läpi vielä muutaman perustyökalun sekä värit ja tekstuurit, minkä jälkeen onkin 3d-varaston vuoro. Jossain vaiheessa teemme myös ihan uuden talon jossa käytämme uusia taitojamme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti