maanantai 28. helmikuuta 2011

Värit ja valmistekstuurit

Tässä merkinnässä opettelemme värjäämään pintoja sekä lisäämään niihin tekstuureja. Tätä varten kannattaa avata Sketchupiin talo, jonka olemme aiemmin mallintaneet. Toki voit kokeilla tekstuureja myös muihin tekemiisi pintoihin.

Pintojen värjäämiseen ja tekstuurien lisäämiseen käytetään Paint Bucket -työkalua. Kun otat kyseisen työkalun käyttöön, avautuu Materials-valintaikkuna.

Aloitusnäkymä saattaa sinulla olla hieman erilainen.





















Ensin opettelemme, kuinka pinta voidaan värjätä. Kaikki Sketchupin värit ja pintamateriaalit haetaan valintaikkunassa olevan pudotusvalikon kautta, sen jossa yllä olevassa kuvassa lukee "Materials". Perusvärit löydät, kun avaat pudotusvalikosta kohdan "Colors". Saat näkyviin perusvärit, joita löytyy valmiina yli 300. Kun olet löytänyt haluamasi värin, klikkaa sitä, jolloin se tulee valituksi. Tämän jälkeen klikkaa mallineestasi haluamaasi pintaa, jolloin kyseinen pinta värjätään kyseisellä värillä.
















Jos haluat värjätä useita pintoja samalla värillä, se onnistuu siten, että valitset ensin valintatyökalulla kaikki pinnat, jotka haluat värjätä, otat käyttöön paint bucketin, ja klikkaat jotakin valitsemistasi pinnoista.














Muistutan jälleen kerran näppäinyhdistelmästä Ctrl+Z, jolla voidaan peruuttaa kaikki, mitä Sketchupissa tehdään. Jos väri ei siis miellytä, mielen muuttaminen onnistuu kyseisellä yhdistelmällä.

Seuraavaksi otamme käsittelyyn tekstuurit. Tekstuuri on kuva, jota voidaan käyttää pintoihin samalla tavalla kuin värejäkin. Yhdessä värin kanssa tekstuuri muodostaa materiaalin, joita käyttämällä pinnoista voidaan saada hyvinkin aidon näköisiä. Ohjelma sisältää useita valmiita materiaaleja, joita voidaan selata Materials-valintaikkunan pudotusvalikon kautta. Siellä on esimerkiksi nurmikkoa, tekstiilejä, metallia, tiiliä, laattoja, lasia, soraa, asfalttia, jne, jopa vettä. Kokeillaan käyttää materiaalia talon kattoon.

Avaa Materials-ikkunan pudotusvalikosta Roofing (kattomateriaali).





















Valitsen tähän esimerkkiin käyttöön roofing-osion kolmannen materiaalin, ja käytän sitä talon kattoon.



















Näin siis käytetään valmiita tekstuureja. Kokeile toki muitakin materiaaleja, esimerkiksi Translucent-osiosta löytyviä läpinäkyviä materiaaleja.

Kuvassa ulko- ja sisäseinään on käytetty läpinäkyvää materiaalia.
















Kun värien ja tekstuurien käyttö on nyt hallinnassa, neuvotaan vielä pari niiden käyttöä helpottava niksiä. Ensinnäkin, klikkaamalla Materials-ikkunan pudotusvalikon vieressä olevaa talokuvaketta klikkaamalla saat näkyviin kaikki värit ja materiaalit, joita olet käyttänyt mallineessasi.
















Huomaat, että ikkunassa näkyy useita värejä, joita ei mallineessasi ole. Tämä johtuu siitä, että ikkuna näyttää myös ne värit, joita on käytetty mallihenkilössä. Vaikka olisit poistanut mallihenkilön sen värit jäävät silti näkyviin, sillä mallihenkilö on edelleen näkyvissä Components-valintaikkunassa. Jos haluat saada ylimääräiset värit pois Materials-ikkunasta, sinun täytyy poistaa mallihenkilö myös Components-ikkunasta. Avaa Components-ikkuna ja klikkaa hakulomakkeen vieressä olevaa nuolipainiketta, jolloin avautuu valikko.

















Valitse Purge Unused -komento (poista käyttämättömät). Tällöin mallihenkilö Susan häviää komponenteista. Valitse nyt Materials-ikkunasta vastaava komento, jolloin ylimääräiset värit häviävät.




































In Model- valinnan kautta pääset siis selaamaan mallineessa olevia värejä ja materiaaleja ja valitsemaan niitä uudestaan käyttöön. Toinen tapa valita jo aiemmin käytössä ollut materiaali on pipetti. Pipetti otetaan käyttöön äsken käyttämämme valikkonuolen yläpuolella olevasta kuvakkeesta. Kun pipetti on käytössä, voit klikata jotain pintaa mallineessasi, jolloin kyseisessä pinnassa oleva materiaali tulee valituksi ja voit käyttää sitä muihin pintoihin.

Tekstuureihin ja väreihin liittyy myös Styles-työkalupalkki, jonka olemme aiemmin ottaneet käyttöön tässä merkinnässä. Kyseisen palkin kolme viimeistä työkalua jätettiin kuitenkin käsittelemättä. Ne liittyvät värien ja tekstuurien käyttöön, joten selostetaan ne nyt. Oletuksena palkissa on aina valittuna Shaded With Textures -valinta. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjelma näyttää sekä värit että tekstuurit. Jos vaihdat valinnan kohtaan Shaded, huomaat, että kuviointi talon katosta häviää ja näkyviin jää vain tummanharmaa pohjaväri.

















Jos vaihdat valinnan takaisin kohtaan Shaded With Textures, tekstuuri tulee takaisin näkyviin. Kokeile sitten vaihtaa valinta kohtaan Monochrome. Nyt sekä värit että tekstuurit häviävät näkyvistä.

















Näiden valintojen avulla värit ja tekstuurit saadaan tarvittaessa pois päältä. Mitä hyötyä tästä sitten on? Ensinnäkin, voimakkaat värit saattavat vaikeuttaa mallineen piirtämistä. Jos käytössä on esimerkiksi tumma väri, pinnalla olevaa viivaa saattaa olla vaikea havaita. Toiseksi, suuri määrä erilaisia värejä ja tekstuureja hidastuttaa ohjelman toimintaa. Se saattaa kaatuilla ja hidastella. Siksi ainakin tekstuurit kannattaa kytkeä pois päältä mallineen tekovaiheessa ja päälle vasta valmista tuotosta tarkasteltaessa.

Jos haluat, voit vielä tallentaa työn, mutta tämän blogin ohjeissa emme tule sitä enää tarvitsemaan. Seuraavassa merkinnässä vuorossa on Googlen 3d-varaston esittely.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti